Alle leerlingen verdienen onze zorg. Dat betekent dat wij de leerlingen goed in beeld hebben om, samen met ouders, het onderwijs vorm te kunnen geven.
In de groepen wordt les gegeven op verschillende niveaus. We hebben een basisaanbod waarin sprake is van drie verschillende niveaus van instructiebehoefte en verwerking. Ook volgen enkele leerlingen een aparte leerlijn wanneer het basisaanbod niet passend is voor hen. Voor hen wordt een verwacht uitstroomprofiel beschreven
Naast observaties en reguliere toetsen vanuit de methode, maken wij gebruik van het Cito-volgsysteem. Twee keer per jaar worden de leerlingen getoetst, en bespreken wij de voortgang. In groep 1/2 wordt de ontwikkeling gevolgd door de observatiemethode ‘KIJK’. Deze methode volgt de ontwikkeling om leerlingen goed voorbereid naar groep 3 te laten gaan. In groep 8 vindt de Cito-eindtoets plaats, ter voorbereiding op het VO. Twee keer per jaar geven wij een rapport mee naar huis.
Regelmatig bespreken wij de vorderingen van leerlingen, zowel op cognitief als op sociaal-emotioneel gebied. Het kan zijn dat we extra zorg moeten inzetten. Dit gebeurt in eerste instantie in de groep, door de eigen leerkracht. Als de zorgen blijven bestaan, kunnen we gebruik maken van expertise van externe instanties. Als wij bijvoorbeeld vermoeden dat een leerling dyslexie heeft, kunnen wij contact opnemen met dyslexiebehandelaars in de regio.